Κατά τον Αριστοτέλη (Μετά τα
Φυσικά, Ι, 983 β 20), ο Θαλής ο Μιλήσιος ήταν ο ιδρυτής της φιλοσοφίας των
«φυσικών» ή «φυσιολόγων που ασχολούνταν με την αναζήτηση φυσικών αιτίων και
αποστρέφονταν συνεπώς τις θεωρησιακές αφαιρέσεις των «θεολόγων», οι οποίοι
κατέφευγαν σε μύθους και υπερφυσικές ερμηνείες. Ο Θαλής συγκαταλεγόταν μεταξύ
των περίφημων επτά Σοφών της Ελλάδας κι ο Ευσέβιος τον παρουσιάζει ως «τον
πατέρα της φιλοσοφίας και ιδρυτή της ιωνικής
σχολής» (Praeparatio
evangelica,
XIV,
14).
Οι κυριότερες πηγές πληροφόρησης
που διαθέτουμε σχετικά με τον Θαλή είναι ο Ηρόδοτος και ο Διογένης Λαέρτιος.
Γεννήθηκε πιθανότατα το 624 π.Χ. και πέθανε το 548 π.Χ. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο,
που έζησε ενάμιση αιώνα αργότερα, ο Θαλής είχε φοινικικό αίμα, ήταν δηλαδή
Σημίτης, κατ' άλλους όμως συγγραφείς ήταν Μιλήσιος και μάλιστα αριστοκρατικής
καταγωγής· όπως και να έχει όμως το πράγμα, το όνομα του πατέρα του,
Εξάμυος, είναι καρικό, ενώ της μητέρας του, της Κλεοβουλίνης, ελληνικό.
Ήταν σύγχρονος των Λυδών βασιλέων Αλυάττη και Κροίσου, του βασιλιά των
Περσών Κύρου και του Σόλωνα του Αθηναίου. Από τα χρόνια του ακόμη, έφερε τον
τίτλο του μεγάλου σοφού, του επιστήμονα δηλαδή και του σοφού μαζί.
Υπάρχουν δύο πασίγνωστα ανέκδοτα που τον παρουσιάζουν άλλοτε ονειροπόλο κι
άλλοτε σαν άνθρωπο προικισμένο με οξύτατο πρακτικό πνεύμα. Το πρώτο
βρίσκεται στον Θεαίτητο του Πλάτωνα
(174α): Κάποτε ο Θαλής παρατηρούσε τον ουρανό και, απορροφημένος καθώς ήταν από
τη ρέμβη των άστρων, δεν πρόσεξε ένα πηγάδι που βρισκόταν μπροστά του, μ’
αποτέλεσμα να πέσει μέσα· έτσι αναγκάστηκε να υπομείνει τους χλευασμούς
μιας Θρακός δούλης, που θεωρούσε γελοίο τον ζήλο του Θαλή να γνωρίσει τι
υπήρχε πάνω από το κεφάλι του, τη στιγμή που δεν ήταν ικανός να δει τι γινόταν
μπροστά στα πόδια του.
Ο Αριστοτέλης όμως μας
παρουσιάζει έναν Θαλή συνετό: «Ενώ τον κορόιδευαν για τη φτώχεια του και
του επισήμαιναν πως σε τίποτα δεν τον ωφελεί η σοφία του, αυτός λέγεται ότι
επιδόθηκε στην εξής επιχείρηση: προβλέποντας, χάρη στις αστρονομικές του
γνώσεις, πως η σοδειά της ελιάς θα 'ταν καλή κι ενώ ήταν ακόμα χειμώνας,
προμηθεύτηκε κάποια χρήματα κι έκλεισε, δίνοντας αρραβώνα (εγγύηση σ.τ.μ.), όλα
τα ελαιοτριβεία της Μιλήτου και της Χίου αντί ελάχιστου ενοικίου αφού δεν
υπήρχε κανείς άλλος που να δίνει περισσότερα. Όταν πια έφτασε η εποχή της
συγκομιδής όλοι έτρεχαν βιαστικά να βρουν ελαιοτριβεία. Τότε ο Θαλής τους
τα υπενοικίαζε όσο ήθελε, κερδίζοντας έτσι πολλά χρήματα αλλά και αποδεικνύοντας
ότι είναι εύκολο για τους σοφούς να πλουτίσουν αν το θέλουν, οι φιλοσοφικές
τους όμως ενασχολήσεις δεν αποσκοπούν στην απόκτηση υλικού πλούτου» (Πολιτικά, Ι, 11, 1259 α 10).
Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο (Ι, 170),
έπεισε τις ιωνικές πόλεις να συνασπισθούν, προκειμένου να αντιμετωπίσουν
την περσική απειλή, και να κάνουν πρωτεύουσα τους την Τέω· ο Διογένης
Λαέρτιος (1,25), μάλιστα, ισχυρίζεται πως ο Θαλής απέτρεψε τους Μιλήσιους
από το να συμμαχήσουν με τον Κροίσο, το βασιλιά της Λυδίας, όπως αυτός τους το
είχε προτείνει, σώζοντας έτσι την πόλη, αφού ο Κύρος, ο βασιλιάς των Περσών,
νίκησε τελικά τον Κροίσο.
1.
Αστρονομία. Από τον Ηρόδοτο γνωρίζουμε πως
ο Θαλής είχε προβλέψει την έκλειψη ηλίου που έθεσε τέρμα στον πόλεμο Λυδών και
Μήδων∙ η έκλειψη αυτή εντοπίζεται,
συνήθως, στις 28 Μαΐου 585 π.Χ.
Παρατήρησε ακόμα πως η
Μεγάλη Άρκτος, την οποία ακολουθούσαν συνήθως οι Φοίνικες, αποτελούσε για τους
ναυτικούς καλύτερο μέσο προσανατολισμού, ώστε να βρίσκουν τον πόλο, παρά η Μικρή
Άρκτος, με την οποία εντόπιζαν το στίγμα τους οι Έλληνες θαλασσοπόροι. Του
αποδίδεται μάλιστα και μια Ναυτική Αστρολογία, αν και πιθανότερο
είναι να μην έγραψε τίποτα∙ μια άλλη παράδοση πάλι τον
φέρει να έχει διαιρέσει πρώτος αυτός το έτος σε 365 ημέρες, κατανέμοντας τες σε
30 ανά μήνα.
2.
Μαθηματικά. Οι μαθηματικές του γνώσεις θα
πρέπει να προέρχονταν από τους ιερείς της
Αιγύπτου και μάλιστα ο ίδιος θα
πρέπει να ήταν ο εισηγητής της γεωμετρίας στην Ελλάδα. Ο Πρόκλος του αποδίδει
τις εξής ανακαλύψεις:
i) Ο κύκλος τέμνεται από τη διάμετρο του
σε δύο ίσα μέρη.
ii) Οι γωνίες της βάσης ενός ισοσκελούς
τριγώνου είναι ίσες.
iii) Οι κατά κορυφήν γωνίες δύο ευθειών
που τέμνονται είναι ίσες μεταξύ τους.
iv) Η εγγεγραμμένη στο ημικύκλιο γωνία είναι πάντα ορθή
(λέγεται μάλιστα ότι η ανακάλυψη αυτή ενθουσίασε τόσο πολύ τον Θαλή, που θυσίασε ένα
βόδι).
v) Ένα τρίγωνο είναι δυνατόν να ορισθεί αν
είναι γνωστή η βάση του και οι γωνίες της (το θεώρημα αυτό επιτρέπει τον
υπολογισμό της απόστασης των πλοίων μέσα στη θάλασσα).
vi) Στις προτάσεις αυτές παραδοσιακά
προστίθεται και το λεγόμενο «θεώρημα του Θαλή»: κάθε παράλληλος της πλευράς ενός
τριγώνου ορίζει δύο όμοια τρίγωνα. Λέγεται ακόμα πως ο Θαλής κατάφερε να
μετρήσει το ύψος των πυραμίδων από το μήκος της σκιάς τους, βάσει της σχέσης
ενός, κάθετου στο έδαφος, ραβδιού με τη σκιά του. Λένε τέλος πως εξέτρεψε τον
ρου του ποταμού Άλυ, καθιστώντας έτσι δυνατή τη διάβαση του από τα στρατεύματα
του Κροίσου.
3. Η κοσμοθεωρία του
Θαλή.
Η γη επιπλέει
στο νερό (Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά, Α, 3,983 β 21 , Περί Ουρανού, Β, 13, 294 α 28) και το νερό είναι η αρχή των πάντων, (Αριστοτέλης, Μετά
τα Φυσικά, Α, 983 β 6 επ.). Αξίζει να σταθεί κανείς στις κεφαλαιώδεις αυτές
αποφάνσεις. Συχνά οι Ίωνες αποκαλούνταν υλοζωϊστές (από το ύλη) αν και
σήμερα ο όρος αυτός θα πρέπει να γίνεται αποδεκτός μόνον όσο δεν μετατρέπεται σε
συνώνυμο του σύγχρονου υλιστές, Θα ήταν άλλωστε πραγματικός
αναχρονισμός να υποθέσει κανείς πως οι Έλληνες της εποχής εκείνης θα
μπορούσαν να αποφαίνονται ότι τα πάντα πηγάζουν από την ύλη. Ο Α. Ριβώ
μάλιστα κατέδειξε (Το πρόβλημα του γίγνεσθαι και η έννοια της
ύλης στην ελληνική φιλοσοφία, 1906) πως «το πρόβλημα της ύλης δεν
υφίσταται στην αρχαία φιλοσοφία» (σ. 2). Πράγματι, ο Θαλής δεν ήταν ο πρώτος
που τόνισε τον ουσιώδη ρόλο του νερού ως αρχής. Οι Βαβυλώνιοι, οι Αιγύπτιοι,
ακόμα κι αυτός ο Όμηρος στις μυθολογίες τους επεφύλασσαν, πριν από αυτόν, μια
ιδιαίτερη θέση στο νερό' άλλωστε η θεμελιώδης σημασία της βροχής για την
ανάπτυξη των φυτών, καθώς και του νερού στην ανθρώπινη διατροφή, το θέαμα
των ποταμών που παρασέρνουν την ιλύ και δημιουργούν προσχώσεις, η μελέτη
της κυκλοφορίας των θρεπτικών χυμών μέσα στους φυτικούς ιστούς και της
γονιμοποίησης στα ζώα δεν άφησαν αδιάφορους τους Έλληνες. Αποφαινόμενος ο
Θαλής ότι το ύδωρ είναι αρχή των πάντων, ίσως απολαμβάνει δίκαια τις τιμές που
του επιφυλάσσει ο Μπέρνετ (σ. 48), λέγοντας πως ο Μιλήσιος φιλόσοφος δεν
αναρωτάται πλέον περί του τι υπήρχε πριν απ' αυτό που τώρα υπάρχει, αλλά
αντίθετα αναζητά από τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος. Εκείνο όμως που συνιστά την
ιδιαιτερότητα του στοχασμού του είναι τελικά η θεώρηση που είχε για την ενότητα
του κόσμου, στην οποία εμμένοντας ο Νίτσε αντικρίζει μια γιγαντιαία γενίκευση»:
«Ο Θαλής αντιλήφθηκε την ενότητα του Είναι κι όταν θέλησε να την εκφράσει μίλησε
για το νερό». Αν όμως το νερό είναι η αρχή των πάντων, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως
«πάντα
πλήρη θεῶν εἶναι»
(σε μονονικο:
«πάντα
πλήρη θεών είναι»)
(Αριστοτέλης, Περί Ψυχής, 411 α 7) και πως ο κόσμος έχει ψυχή: το κεχριμπάρι κι ο μαγνήτης μας
δείχνουν πως και στο παραμικρό πράγμα υπάρχει ένα πνεύμα που το
ζωντανεύει.
Ας αναφερθεί, τέλος, πως του
αποδίδεται η πατρότητα της περίφημης ρήσης
«γνώθι
σαυτόν»
(σε μονονικο:
«γνώθι
σαυτόν»)
και ότι κατά
τον Διογένη Λαέρτιο (Α, 35) φέρονται ως δικά του τα παρακάτω αποφθέγματα:
«Αρχαιότερο από όλα τα όντα είναι ο θεός, γιατί είναι αγέννητος. Το ωραιότερο
πράγμα είναι ο κόσμος, γιατί είναι δημιούργημα του θεού. Το μεγαλύτερο πράγμα
είναι ο χώρος, γιατί μπορεί να περιλάβει τα πάντα. Το πιο ισχυρό είναι η ανάγκη,
γιατί κυριαρχεί πάνω σε όλα. Το πιο σοφό είναι ο χρόνος, γιατί αποκαλύπτει τα
πάντα».
|
Η πυθαγόρεια αριθμολογία
Απόσπασμα απο την διάλεξη της Φωτεινής Κακογιάννου 16-1-2013 Ένα μεγάλο μέρος σπουδαιότητας των αριθμών στη φιλοσοφία του Πυθαγόρα, μια λέξη που Πυθαγόρας ο ίδιος ήταν ο πρώτος που χρησιμοποιεί για να περιγράψει τον εαυτό του ως Φίλο-Σοφός (εραστής της φρόνησης), προήλθε από τη σημασία των ιερών αριθμών στα Ορφικά μυστήρια και από τις μελέτες του στην Αίγυπτο και αργότερα στη Βαβυλωνία και την Περσία. Για τους Πυθαγορείους, ο αριθμός δέκα ήταν ο πιο ιερός αριθμός και τον παρουσίαζαν ταυτόχρονα με τους άλλους πρωταρχικούς αριθμούς, που είναι οι αριθμοί ένα ως εννέα που κατέληγαν στο δέκα, σε ένα ιερό σύμβολο. Ξέρουμε ότι οι Πυθαγόρειοι είχαν ένα μυστικό σύμβολο για να αναγνωρίζουν ο ένας τον άλλον. Αυτό το σύμβολο ήταν ένα σχέδιο δέκα σημείων γνωστό ως Τετρακτύς. Το σύμβολο αποτελούταν από τέσσερα επίπεδα που διαμόρφωναν σε ένα τρίγωνο με μια βάση τεσσάρων σημείων, ακολουθούσε ένα επίπεδο τριών σημείων, μετά ένα με δύο και τ