ομιλια της φωτεινης κακογιαννου στο πολιτιστικο κεντρο του δημου αθηναιων ΄΄ μελινα μερκουρη''



Η Μουσική, γεννήθηκε από το καύκαλο μιας χελώνας, λέει η Μυθολογία. Ο μικρός και σκανταλιάρης Ερμής, έφτιαξε μια λύρα και τη χάρισε στον Απόλλωνα, για να τον εξευμενίσει μετά το χουνέρι που του είχε κάνει, με το να κλέψει τα βόδια του .Ο Ερμής θεωρείται επίσης εφευρέτης και κατασκευαστής του αυλού και της σύριγγας και δάσκαλος της χρήσης αυτών των οργάνων. Ο Ερμής ήταν ο θεός του αέρα. Έτσι, επειδή ο άνεμος σφυρίζει και παράγει ήχους, ήταν επόμενο να περάσει στην αρμοδιότητά του κάθε όργανο που παράγει ήχο.
Ο Ερμής όμως ήταν και θεός της επικοινωνίας.. Ο ήχος είναι μέσον επικοινωνίας.
Ο Απόλλων λατρευόταν και ως θεός της μουσικής. Λεγόταν και Μουσηγέτης, γιατί οδηγούσε τις Μούσες. Από τις Μούσες πήρε το όνομά της και η μουσική. Η λατρεία του Απόλλωνα συνδεόταν και με την ιατρική. Ήταν πατέρας του Ασκληπιού.
Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι η επικοινωνία και η έκφραση μέσω της μουσικής, η ίδια η μουσική, ήταν ένα θεραπευτικό μέσον που παραδόθηκε από τον Ερμή στον Απόλλωνα , με τελικό αποτέλεσμα την ίαση; Τι σημαίνει όμως «ίαση»; Μήπως σημαίνει «αρμονία»; Ο ιατρός πότε θεραπεύει; Όταν εξαφανίζει κάποιο σύμπτωμα, ή μήπως όταν συγχρόνως βοηθάει τον πάσχοντα να καταλάβει ότι ο αρμονικός τρόπος ζωής , είναι υγιεινός και να του υποδείξει τρόπους να ζει υγιεινά;
Παρά το ότι δεν το συνηθίζω, σ’ αυτό το άρθρο έχω χρησιμοποιήσει ήδη δύο ρητά. Θα δανειστώ ακόμα ένα, από τον Ζ .Ζ .Ρουσσώ αυτή τη φορά : «Η υγιεινή είναι το μόνο χρήσιμο τμήμα της ιατρικής και η υγιεινή είναι μάλλον μια αρετή παρά μια επιστήμη.»
Από την εποχή του Ρουσώ έως σήμερα, οι ιατροί που ενισχύουν την υγιεινή ως αρετή στους ασθενείς τους αυξήθηκαν και όλο και πληθαίνουν. Πληθαίνουν επίσης οι μουσικοθεραπευτές.
Στις μέρες μας, η μουσική ως εργαλείο στα χέρια ειδικών, δίνει άλλη διάσταση στη θεραπεία.
Ο Καρδιολόγος κ. Αθανάσιος Δρίτσας, MD, FESC, Συνθέτης ,μέλος της Διεθνούς Εταιρίας Μουσικής στην Ιατρική, μιλώντας σε σεμινάριο της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρίας, παλαιότερα, αναφέρθηκε στην θετική επίδραση που είχε η μουσική στους ασθενείς στις μονάδες εντατικής θεραπείας στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο. Με ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο και με βάση την παιδεία του ασθενούς λαμβάνεται ένα μουσικό ιστορικό και ο ασθενής ακούει την ανάλογη μουσική. Στο 85% των ασθενών παρατηρήθηκε μείωση του stress περισσότερο από το μισό και είχε πιο χαμηλούς παλμούς. Αλλά και κατά τη διάρκεια του τεστ κοπώσεως, η ήρεμη και χαλαρή μουσική συμβάλλει στο να μειώνονται οι παλμοί, η πίεση, οι αντιδράσεις πανικού, η αδρεναλίνη .Σημαντικό ρόλο παίζει το είδος της μουσικής που ακούει ο ασθενής. Άλλες μελέτες έδειξαν ότι η Σονάτα Κ 448 για δύο πιάνα του Μότσαρτ είχε θετική επίδραση σε άτομα με επιληψία. .Σε σοβαρά νοσοκομεία της Αμερικής και της Ευρώπης, υπάρχουν κλινικές βιωματικής μουσικοθεραπείας όπου ο ασθενής παίρνει μέρος στη θεραπεία του με τη βοήθεια και τη συνεργασία του θεραπευτή του. Μια πιο απλουστευμένη μορφή μουσικοθεραπείας είναι η ακρόαση προεπιλεγμένης μουσικής, η οποία φέρει το όνομα: «μουσική-φάρμακο».
Άλλοι επιστήμονες έχουν ασχοληθεί περισσότερο με την επίδραση του ήχου στο έμβρυο και το νεογνό. Σε ανακοίνωση που υπογράφει ο κ. Δ. Αναγνωστάκης, ( Τμήμα Νεογνών του Νοσοκομείου « Αγία Σοφία», Α’ Παιδιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών) επισημαίνεται ότι το έμβρυο ακούει μέσα στην κοιλιά της μητέρας και επηρεάζεται ανάλογα με τους ήχους που ακούει. Επίσης αναφέρει ότι ο θόρυβος στους θαλάμους των νεογνών επηρεάζει την ακοή τους και πρέπει να εξασφαλίζεται στους χώρους αυτούς η ησυχία.. Σε μελέτες που έχουν γίνει σε νεογνά σε θερμοκοιτίδες, έχει παρατηρηθεί ότι εκείνα που ζουν σε ησυχία, παραμένουν λιγότερες μέρες στον αναπνευστήρα και χρειάζονται λιγότερες μέρες οξυγονοθεραπείας.
. Ο παλμός της καρδιάς της μητέρας είναι ο πρώτος ήχος που σφραγίζει την ζωή μας.. Ο Αμερικανόs αναισθησιολόγοs Dr.Fred Schwartz του Piedmont Hospital της Atlanta έχει προχωρήσει στην καταγραφή ήχων από τη ροή του αίματος της μητέρας στις αρτηρίες και την αναπνοή της μητέρας και έχει παρατηρηθεί ότι βάζοντας τους ήχους αυτούς να τους ακούν τα νεογνά που είναι σε θερμοκοιτίδες, η ανάπτυξή τους είναι ιδιαίτερα ικανοποιητική!
Υγιεινό περιβάλλον για το έμβρυο, το νεογνό, τον άνθρωπο, δεν μπορεί να νοηθεί αν δεν είναι καθαρό από θορύβους και εμπλουτισμένο με ήχους που μας φέρνουν ηρεμία και πιο κοντά στην αρετή.
Η ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
« Η πρώτη μουσικοθεραπευτική σχέση του κάθε ανθρώπου ( όχι φυσικά με την έννοια κλινικής προσέγγισης) είναι η επικοινωνιακή σχέση μαμάς-βρέφους, καθαρά μη λεκτική-σωματική.
Ο μουσικοθεραπευτής πολλές φορές χρειάζεται να απεικονίσει ηχητικά μια παρόμοια διάσταση μη λεκτικής επικοινωνίας. Είναι ειδικά εκπαιδευμένος στο να ακούει το « παιδί- μουσικό» στον άνθρωπο και να συνθέτει την ανάλογη ηχητική εικόνα, στη μοναδικότητα της στιγμής..
Ο άνθρωπος είναι σα μουσικό όργανο με τη μοναδική μουσική του ταυτότητα η οποία εναρμονίζεται ανάλογα με τις συνθήκες….Η αναπνοή, οι σφυγμοί της καρδιάς, η χροιά, η τοποθέτηση, η ένταση της φωνής, των κινήσεων, το βλέμμα και η στάση του σώματος, καθώς και οι ήχοι των σκέψεων και των συναισθημάτων συνθέτουν αυτή τη μουσική ταυτότητα του ανθρώπου, προσφέροντας έτσι υλικό στον θεραπευτή για το μουσικό «θέμα» του κλινικού αυτοσχεδιασμού. Ο θεραπευόμενος ακούει την οικεία σ’ αυτόν μουσική εικόνα που δημιουργεί ο μουσικοθεραπευτής, αισθάνεται ότι ένας άνθρωπος τον «νιώθει», τον «καταλαβαίνει» και μπορεί να συνυπάρξει με το δικό του «θέμα» Έτσι εμπλέκεται στη θεραπευτική σχέση χτίζοντας εμπιστοσύνη.»

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

TΑ XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΗΛΙΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΡΗΤΟΡΙΚΗ

H κοσμογονία στον Πυθαγόρα και στον Τίμαιο του Πλάτωνα

Τα Καβείρια Μυστήρια όπως παρουσιάζονται στον Πλάτωνα και τους προσωκρατικούς φιλοσόφους